Podejście indywidualne i sprecyzowane jest kluczowe podczas poszukiwania pracy. Śledzenie aktualnych ofert pracy pozwala na dostosowanie swojego CV do konkretnych wymagań pracodawcy, co zwiększa efektywność działań. Zdarza się jednak, że ogłoszenia są niejasne lub nie zawierają nazwy firmy. W takich przypadkach również istnieją sposoby na dobranie życiorysu.
CV powinno być reakcją na konkretne wymagania pracodawcy i pokazywać, co możemy zaoferować danemu przedsiębiorstwu. Powinno ukazywać naszą ścieżkę kariery oraz to, jak jest ona związana z danym stanowiskiem. Sprofilingowanie CV w oparciu o konkretne oferty jest bardziej skuteczne niż masowe wysyłanie aplikacji. Pozwala to na pokazanie, jak nasze doświadczenia pokrywają się z wymaganiami pracodawcy, podkreślenie kluczowych kompetencji oraz eksponowanie doświadczeń potrzebnych na dane stanowisko.
Są jednak wyjątkowe sytuacje, kiedy stworzenie precyzyjnego, sprofilowanego CV może być trudne. Może to być spowodowane brakiem nazwy firmy w ogłoszeniu, czy zbyt ogólnymi informacjami w treści ogłoszenia. W takich przypadkach warto zastosować poniższe strategie:
1. Określ swoje cele zawodowe i stwórz podsumowanie: Na początku dokumentu powinno znaleźć się krótkie podsumowanie zawodowe i określenie celu zawodowego. Jeśli ogłoszenie jest niejasne, określ obszary, w których chciałbyś się rozwijać.
2. Skoncentruj się na swoim doświadczeniu: To właśnie doświadczenie jest sekcją, na którą rekruterzy najbardziej zwracają uwagę. Należy więc szczególnie podkreślić swoje kluczowe doświadczenia zawodowe, zaczynając od najnowszych.
3. Pokaż swoje kluczowe umiejętności: Ważne są zarówno umiejętności miękkie, takie jak komunikatywność czy zdolność do pracy pod presją czasu, jak i umiejętności techniczne, które są istotne w danej branży.